CAESAR 8×8 i l’artilleria catalana

El mes passat es va presentar la nova versió 8×8 del sistema d’artilleria autopropulsada francès CAESAR (CAmion Equipé d’un Système d’Artillerie). La configuració general és la d’un obús de llarg abast 155mm/52 calibres integrat directament a un camió tot-terreny que també transporta la munició i els 5 tripulants. Compta un sistema balístic informatitzat i alguns automatismes de recàrrega essent capaç de disparar 6 vegades per minut en foc sostingut o fins a 3 en ràfega ràpida de 15 segons. L’abast és d’uns 32 km amb projectils convencionals i 40 km amb projectils d’abast estès (tipus BB, amb una petita càrrega propulsora a la base).

La versió original compta amb una plataforma de camió de 3 eixos (Sherpa 6×6 de Renault) i va ser presentada el 1994 per GIAT (actualment Nexter). Posteriorment entrà en proves amb l’exèrcit francès que el 2004 en va encarregar 72 unitats de producció. A més s’ha exportat a Tailàndia (6), Indonèsia (37) i Aràbia Saudita (136 amb el camió Unimog de Mercedes), actualment Dinamarca està estudiant la seva adquisició. La nova versió es basa en un camió Tatra T815 amb tracció a les 8 rodes i un motor dièsel de 410 cv. Tot i el canvi de plataforma es mantenen intactes la resta de sistemes: canó, munició, ordinador balístic, etc. Respecte la versió 6×6 augmenta notablement la capacitat de munició, passant de 18 obusos (amb les seves càrregues de propulsió) a 30 (+67%). El pes conjunt també augmenta de 18 a 30 tones però la relació potència/pes es manté igual. També serà possible serà possible equipar al canó a altres plataformes de Renault, MAN o Sisu.

El nou CAESAR 8×8 cerca ocupar un espai central entre els sistemes d’artilleria remolcada, a la gamma més bàsica, i els d’artilleria autopropulsada blindada amb erugues, com l’alemany PhZ 2000, de grans capacitats però també amb un preu i pes molt elevats. Cal destacar que en passar a una plataforma 8×8 es perd la capacitat de transport aeri en el turbohèlice C-130 Hercules, però a canvi s’obté una major autonomia i capacitat per a munició. Altres sistemes d’artilleria autopropulsada amb vehicle de rodes ho són l’ATMOS 2000, fabricat per la israeliana Soltam Systems, i el disseny suec ARCHER (de Bofors, actualment propietat de la britànica BAE). Dels quals el CAESAR és el sistema porta més anys en servei i ha obtingut més èxits d’exportació.

Emprar com a plataforma un camió tot-terreny aporta avantatges importants com un menor cost global i de manteniment, menor pes i per tant facilitat de transport. Lògicament això també comporta desavantatges respecte a plataformes blindades de propulsió amb erugues, primordialment menor protecció i capacitat de transport de munició. L’artilleria remolcada és més senzilla, econòmica i lleugera que les anteriors, però així mateix requereix múltiples vehicles per al transport del canó, la munició i la tripulació. L’avantatge principal de l’artilleria autopropulsada respecte a l’artilleria remolcada convencional és la mobilitat. Especialment important en operacions en conflictes armats d’alta intensitat on l’enemic pot disposar de radars i armes per a realitzar foc anti-bateria. En aquest es segueix la trajectòria dels obusos per localitzar i atacar el seu origen, essent un perill important per a qualsevol unitat d’artilleria. El sistema CAESAR permet canviar de posició de marxa a tir o viceversa en tan sols un minut. Això ofereix una gran capacitat per canviar de posició entre missions de tir, evitant així el foc anti-bateria.

En el marc de les noves tecnologies d’armament i plataformes sovint s’oblida el paper de l’artilleria. Tot i l’auge dels drons, míssils i bombes guiades el paper de l’artilleria continua essent molt important per a l suport a les operacions terrestres. A tall d’exemple quan una unitat d’infanteria entra en contacte amb un carro de combat enemic demanarà foc des suport i no enfrontar-s’hi directament. L’artilleria segueix essent una opció destacada, permetent cobrir una gran àrea i reaccionar ràpidament de dia o de nit i en qualsevol clima. Els suport aeri proper (CAS) des d’aeronaus és molt més car i sol tenir menor disponibilitat amb un temps de reacció més llarg. Així doncs les bateries d’artilleria són les que poden aportar foc pesat de suport més ràpidament en la majoria de circumstàncies. Cal remarcar els avenços que s’estan produint amb els sistemes informatitzats per orientar i disparar el propi canó, que han augmentat notablement la precisió dels darrers dissenys. Així mateix s’estan desenvolupant municions d’artilleria amb guiatge (per GPS/Inercial i/o làser) que proporcionen un major abast i capacitats comparables a les dels míssils i bombes intel·ligents llançades des d’avions. El seu ús, tot i l’augment de cost del propi projectil, permetrà emprar l’artilleria en una capacitat completament nova: l’atac de precisió. Permetent un major abast, més eficàcia (emprant pocs obusos per objectiu, en comptes de molts per a saturar l’àrea de l’objectiu) i per tant menys danys col·laterals.

En el dimensionament de la Força Terrestre que fa el SEM inclou la necessitat d’equipar-se amb una bateria d’artilleria en la primera fase de formació de les Forces de Defensa de Catalunya (primers 5 anys). Aquesta estaria formada per de 6 a 8 peces, de calibre 105 o 155 mm, i al document s’anomenen diverses opcions disponibles al mercat com el propi CAESAR. En cas d’haver d’adquirir nous sistemes aquesta seria una bona opció, essent un disseny provat i amb els avantatges de mobilitat que hem comentat anteriorment. Cal estudiar si serien millor la versió 6×6 o 8×8, però maximitzant l’ús de plataformes comunes en el màxim d’usos possibles. Així camions 8×8 són ideals per al transport de contenidors ISO de 20 peus, en els quals s’està estandarditzant un gran nombre d’equipament militar (radars, centres de comandament, equipament per a bases, etc.). Per altra banda diversos dissenys recents de vehicles blindats estant emprant el xassís i sistema motriu de camions 6×6 o 4×4. Reduir el nombre de plataformes en unes forces armades suposa un avantatge notable a nivell de manteniment i logístic, amb àmplia disponibilitat de recanvis i facilitant la formació de mecànics.

Un altra opció, que no hem de menystenir, és la d’heretar part de l’equipament existent a les actuals forces armades espanyoles. Sens dubte quan es separin els dos estats hi haurà un repartiment de passius i actius; en assumir Catalunya la part del deute corresponent i quedar-se també amb carreteres, edificis, equipament, etc. La proporció en concret s’hauria de negociar però partim que Catalunya suposa un 16% de la població d’Espanya i un 20% del seu PIB. En aquest marc a Defensa.Cat creiem que caldria equipar-nos amb part del material existent, lògicament amb un estudi a fons del seu valor i utilitat, tot prioritzant el més modern i que s’ajustés a les nostres necessitats.

Ja que aquest article es centra en l’artilleria de calibre 155 mm destacarem que l’Exèrcit de Terra espanyol compta amb 82 obusos 155/52 APU SBT, de tipus remolcat però disseny avançat ja que compten amb propulsió limitada pròpia, ordinador balístic, etc. Tenen un abast de fins a 40 km i un cadència de tir de fins a 10 per minut. Els primers models es van entregar entre el 2001 i el 2006, equipant tant bateries d’artilleria de campanya com costera. Del 2009 al 2013 es van entregar 66 obusos millorats a la versió SIAC, amb carruatge millorat i formant un sistema amb comunicacions avançades i camions remolcadors 6×6 IVECO, amb espai per a munició i la tripulació. Actualment s’estan acabat de pagar en el marc dels Programes Especials d’Armament i s’està modernitzant els canons antics a l’estàndard més modern. Si extrapolem la proporció de població catalana respecte la total espanyola podrien correspondre un 16% de les unitats, suposant de 10 a 13 obusos (segons si tenim en compte només els SIAC o el total). Aquests cobriria les necessitats inicials de les Forces de Defensa de Catalunya, equipant a una bateria completa de 8 obusos i amb unitats addicionals per a entrenament o com a font de recanvis.

Fonts:

Comparteix:
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Email this to someone

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

19 + 16 =