Joint Light Tactical Vehicle

Aquest 25 d’agost les forces armades dels Estats Units han declarat vencedor del concurs pel nou Joint Light Tactical Vehicle el disseny d’Oshkosh Defence. El JLTV serà el nou vehicle tot terreny blindat que empraran l’exèrcit, la infanteria de marina i les forces especials dels Estats Units. El nou disseny aporta un grau de protecció i mobilitat molt majors que els Humvee als que substituirà.

Es tracta d’un gran èxit per a la relativament desconeguda Oshkosh Defence, que competia amb gegants com AM General i Lockheed Martin. El contracte inicial és de 6.750 milions de dòlars per al manteniment i producció de 17.000 vehicles. Aquest s’iniciaran amb una fabricació a baix ritme on s’acabarà de perfeccionar el disseny. Es preveu que les primeres unitats entrin en servei el 2018 i, si el disseny es reeixit, el contracte preveu fins a 8 ampliacions per a seguir la producció fins al 2040, superant els 55.000 vehicles de totes les versions.

oshkosh2

Hi haurà 2 versions bàsiques, de 2 i 4 places respectivament, així com un remolc dissenyat especialment pel vehicle. Inicialment s’emprarà en versions de transport i suport a les tropes d’infanteria, però més endavant també es preveu com a plataforma d’armes com ara míssils antitancs. Les especificacions encara no són definitives, però la companyia ja n’ha publicat un nou fulletó. Un aspecte interessant és que s’ha desenvolupat un sistema propulsor híbrid dièsel-elèctric. Aquest permetria augmentar l’autonomia, reduir el soroll en marxa (especialment en entorns urbans) i aportar energia elèctrica addicional per a equipaments sensors, armament o fins i tot bases avançades.

El JLTV d’Oshkosh esdevindrà doncs un dels vehicles militars més icònics de les següents dècades, recollint l’herència dels Jeep o Humvee. Sens dubte l’exèrcit català hauria de comptar amb vehicles d’aquest tipus. En els darrers anys diverses forces armades han concebut requeriments i s’han equipat amb vehicles semblants. D’una banda per substituir vehicles tot terreny obsolets i amb manca de protecció. I de l’altra per complementar vehicles MRAP caracteritzats pels elevats cost i pes que en limiten el seu ús. Són exemples d’aquest nou vehicles el Thales Hawkei, el MOWAG Eagle, l’Iveco LMV o l’URO VAMTAC (els dos últims emprats per l’Exèrcit Espanyol). Quina penseu que seria la millor opció? Seria millor adquirir el model americà d’Oshkosh o el d’alguna empresa europea?

Fonts:

Comparteix:
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Email this to someone

4 comentaris

  • personalment el voldria veure per dins.. i provar-ho, en si es millor un europeu o un dels estats units, nomes dependra del que ens volem gastar… jo prefereixo un europeu, encara que pensem que hi ha productes russos amb una relació preu rendiment mes assequible.

    I sense considerar el factor politíc, que sempre pesa

    cordialment

    • Molt d’acord amb la teva aportació. En tot cas segur que esdevindrà un model molt conegut. A Europa hi ha bons dissenys i constructors de vehicles blindats, d’aquests tipus i d’altres més pesats. Quan arribi al moment caldrà considerar tots els factors: econòmics, de protecció, impacte econòmic local, versions disponibles, etc.

  • I això no és més que un VBR Panhard modern?

    • Certament és un vehicle blindat lleuger tot-terreny amb tracció 4×4, semblant doncs a molts dissenys existents i/o en servei en múltiples forces armades. Dit això el JLTV és més lleuger (6.400 kg vs uns 8.000 kg) i avançat que el VBR Panhard i, a priori, permet una major mobilitat i protecció dels seus ocupants contra explosions de mines o explosius improvisats. En tot cas el que es fa més rellevant és la seva selecció per equipar les forces armades dels Estats Units comportant una adquisició de milers de vehicles.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

4 × one =