Vaixell polivalent d’altura BSAH

El govern francès ha confirmat l’adjudicació dels vaixells polivalents d’altura BSAH a KERSHIP, una aliança d’empreses entre PIRIOU i l’empresa nacional francesa DCNS. Inicialment es produiran dos vaixells per entregar el 2018, amb opció de 2 vaixells addicionals pel 2019. Els BSAH (Bâtiments de Soutien et d’Assistance Hauturiers o Vaixells de Suport i Assistència d’Altura) seran de disseny i producció 100% francesos. En concret Piriou s’ocuparà del disseny i la fabricació a les seves drassanes de Concarneau, a la Bretanya francesa, i DCNS dels sistemes de comunicació i militars així com del seu manteniment integral durant un període de 5 anys. L’adjudicació suposa un notable èxit per a KERSHIP, que també es va adjudicar els vaixells polivalents B2A (de concepció semblant) ja en producció per a la marina francesa. La mateixa empresa també comercialitza diversos dissenys de patrullers d’altura OPV, com l’Adroit que hem analitzat anteriorment.

PIRIOU_DCNS_BSAH

Recreació del vaixell BSAH 

El seu disseny deriva dels vaixells civils d’altura emprats per a donar suport a les plataformes petrolíferes o parcs eòlics marins. Tenen alhora les capacitats d’un remolcador d’altura, un àmplia coberta de treball, bot de treball, grua, bots semi-rígids, etc. Així mateix amb l’ús d’estàndards de construcció civils i una menor velocitat de servei permeten un costos operatius menors als d’un vaixell de guerra semblant. És un disseny amb una elevada versatilitat i autonomia, capaç d’acomplir múltiples missions: remolcament, cerca i rescat, suport a submarinistes, lluita contra la pol·lució, transport d’armes i munició així com suport a submarins. Gràcies a l’elevada autonomia de 30 dies també pot acomplir tasques auxiliars de patrulla i de protecció i inspecció pesquera. És capaç doncs d’oferir múltiples capacitats en temps de pau així com de suport a la flota en cas de desplegament militar.

 

Característiques 
Eslora70,3 m
Mànega15,8 m
Calat5,0 m
Pes mortunes 1.000 t
Desplaçament2.600 t
Coberta de càrrega250 m2
Autonomia30 dies
Velocitat14 nusos
Propulsió2 motors dièsel de 2.650 kW
Generadors2 x 300 kWe
Capacitat de remolc en un punt80 t
Equipament específicGrua amb capacitat de 12 t @ 25 m
Sistema contra-incendis FiFi
Barca de treball de 8 m
Llanxes semirígides
Equipament per a submarinistes

Actualment l’Armada espanyola compta amb dues unitats amb una concepció semblant: el vaixell de salvament A-20 Neptuno i l’auxiliar A-101 Mar Caribe. Aquests vaixells eren originalment unitats bessones d’una classe de vaixells civils de suport a explotacions petrolíferes, avarats el 1974 i adquirits per l’armada el 1989. El 1978 l’Armada va adquirir dos remolcadors d’altura civils reanomenats A-51 Mahón i A-52 Las Palmas, aquest darrer es va habilitar per al suport a les missions científiques a a l’Antàrtida. Amb 54 m d’eslora i 1.900 tones de desplaçament, i 41 i 1.400 tones, ambdues classes són de menors dimensions i capacitats que els BSAH. Així mateix es tracta de naus properes a la seva obsolescència, porten més de 30 anys de servei i es volen substituir per noves unitats dels patrullers d’altura BAM (Buque de Acció Marítima).

a20_neptuno

Vaixell de salvament A-20 Neptuno

Per a la marina catalana caldrien doncs noves unitats que poguessin acomplir aquestes missions. Segons els dimensionament de les forces navals catalanes (realitzat per ANC Defensa, actualment Societat d’Estudis Militars) seria necessari un remolcador d’altura. A Defensa.Cat considerem que el disseny del BSAH seria una opció interessant degut a la seva polivalència i capacitat per a donar suport a altres vaixells. Tot i que part de les missions especificades es solaparien amb les dels patrullers d’altura les capacitats de remolc, maneig de càrrega i suport a bussejadors o submergibles serien de gran valor tant per a missions militars com civils. Així per exemple s’especifica la capacitat d’estendre una barrera de contenció de vessaments de cru o de transportar municions per aprovisionar altres vaixells.

Fonts:

Comparteix:
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Email this to someone

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

eighteen − ten =