Notícies sobre aeronaus d’entrenament

Considerem que per garantir la sobirania territorial i afrontar els riscos existents caldrà que la futura República de Catalunya compti amb forces aèries o un component aeri dins de les seves forces de defensa. Com és lògic l’entrenament dels pilots és una de les primeres tasques a emprendre per formar unes noves forces aèries. En els darrers mesos publicat articles analitzant el cas dels entrenadors turbohèlix per a la formació bàsica i el dels entrenadors avançats amb propulsió de reacció. Properament publicarem un article que analitza conjuntament el cas dels helicòpters d’entrenament i utilitaris.

S’aprecien diverses tendències en l’àmbit de l’entrenament aeri adreçades, amb motivacions com fer l’entrenament més rellevant i semblant a les plataformes finals i cercar reduir-ne el seu elevat cost. Per una banda el desenvolupament de la informàtica i l’electrònica han permès augmentar en gran mesura la proporció d’entrenament realitzada als simuladors terrestres. Una altra àmbit de millora és la renovació de les aeronaus d’entrenament per dissenys més moderns. Sovint aportant uns costos operatius menors i aviònica digital que permet simular molts aspectes en vol, com ara combat amb míssils o missions d’atac a terra. Finalment cada cop son més generalitzats els contractes a empreses privades especialitzades en la formació, que s’ocupen tant de gestionar i mantenir les aeronaus i infraestructura com, fins i tot, aportar formadors.

En les darreres setmanes s’han produït diversos anuncis rellevants en l’àmbit de la formació aèria militar que descriurem i analitzarem breument a mode d’actualització dels articles anteriors:

Noves comandes per l’entrenador turbohèlix PC-21

Pilatus PC-21 aterrant a Gloucestershire, Anglaterra, el juliol de 2008. Autor: Adrian Pingstone

Avui l’empresa suïssa Pilatus Aircraft ha anunciat 3 comandes que sumen 21 avions d’entrenament PC-21 amb un valor total entorn als 280 milions d’€.(1) Aquest incorpora un propulsor turbohèlix de gran potència i compta amb controls i sistemes de simulació que permeten recrear les característiques i cabina dels reactors de combat. França esdevindrà el segon país europeu en operar el PC-21, després de Suïssa, optant per 17 entrenadors per formar els pilots de l’Armée de l’air. Ara bé aquestes seran adquirits per l’empresa Babcock que gestionarà el nou sistema d’entrenament francès. 2 PC-21 seran per l’empresa britànica Qinetiq que els emprarà en l’entrenament específic de pilots i enginyers de proves per al Regne Unit i altres estats. Finalment les Reials Forces Aèries de Jordània han confirmat l’adquisició de 2 aeronaus addicionals, exercint l’opció a ampliar el contracte, i ampliant la seva futura flota fins a 10. Cal destacar que en aquest cas seran utilitzats tant com a entrenadors bàsics com avançats.(2)

Inici del concurs pel programa T-X i primer vol del disseny de Boeing/Saab

El 30 de desembre les Forces Aèries dels Estats Units feien pública la sol·licitud de propostes pel seu programa T-X que actualitzarà la formació dels seus pilots de combat. S’especifica l’adquisició de fins a 350 nous avions d’entrenament d’altes prestacions, primant aspectes com l’agilitat, els costos operatius i les capacitats de simulació. Es preveuen 5 prototips seguits d’11 blocs de producció en sèrie amb l’entrada en servei actiu a finals de l’any 2024. El contracte inclouria els simuladors terrestres així com el suport i manteniment fins a un valor màxim d’uns 16.300 milions de dòlars.(3) Serà doncs el contracte aeronàutic més gran dels propers anys i ha atret l’atenció de les grans companyies aeronàutiques i de defensa. Ja en vam detallar els 4 equips i dissenys proposats a l’article sobre el T-50 de Lockheed. Un dels competidors és Boeing amb un disseny partint de zero, realitzat conjuntament amb Saab en només 3 anys. El primer prototip d’aquest disseny va ser presentat públicament el 13 de setembre i aquest 20 de desembre va realitzat el primer vol. Al vídeo adjunt en podeu veure en 360º els primers instants.(4)

Nous helicòpters per a l’entrenament de pilots militars del Regne Unit

Infogràfic del nou sistema d’entrenament de pilots militar d’helicòpters (Crown Copyright)

El maig de 2016 el Ministeri de Defensa del Regne Unit anunciava l’adjudicació a la companyia Ascent de la formació dels seus pilots d’helicòpter. Amb una inversió global de 1.100 milions de lliures (uns 1.300 milions d’€) comporta la construcció de noves instal·lacions, simuladors terrestres i l’adquisició d’una flota de 32 helicòpters. Els models seleccionats són l’H135 i H145 de l’europea Airbus Helicopters, equipats amb el sistema de control digital Helionix i motors Turbomeca, seran fabricats a Alemanya. Els primers helicòpters, un H135 “Juno” i un H145 Jupiter, van ser entregats el passat 8 de desembre.(6) Aquests models són molt utilitzats en l’entrenament militar, però també en missions civils com els rescats i  evacuacions mèdiques. Per exemple els nous helicòpters del Servei d’Emergències Mèdiques de Catalunya, capaços de volar de nit, són H135.(7) Per altra banda també estan en servei amb l’Exèrcit Espanyol i la Guàrdia Civil i considerem que seria útil negociar el seu repartiment en la divisió d’actius posterior a la independència.

Fonts:

1) Flight Global, 04/01/17: French air force, Qinetiq confirmed as PC-21 buyers
2) Pilatus Aircraft, 04/01/17: Pilatus Sells 21 PC-21s, Including 17 for the French Air Force
3) AIN Online, 03/01/17: T-X Trainer Program Under Way as U.S. Air Force Releases RFP
4) Boeing, 30/12/16: Boeing T-X Completes First Flight, Validates Design for Air Force Requirements
5) Flight Global, 20/05/16: Airbus Helicopters wins UK rotary MFTS deal
6) Airbus Helicopters, 08/12/16: First UKMFTS H135 Juno and H145 Jupiter Arrive in Britain
7) Nació Digital, 24/11/16: Els nous helicòpters del SEM podran fer rescats de nit

Comparteix:
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Email this to someone

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

12 + one =