Notícies sobre defensa 16.03

Notícies breus sobre defensa: Suècia vol recuperar el servei militar, s’inicia l’estudi de definició del nou dron europeu, França selecciona el fusell d’assalt HK416, s’anuncien diverses adquisicions d’avions de combat.

Suècia vol recuper el servei militar obligatori

El govern de Suècia vol implementar de nou el servei militar després d’abolir-ho l’any 2010. Aquesta acció s’emmarca en un pla reforçament de les seves forces armades degut a les tensions creixents a la mar Bàltica. Tot i les campanyes de reclutament s’estima que actualment hi ha un dèficit d’uns 7.500 efectius. El govern ha iniciat contactes amb agents socials i partits polítics de cara a garantir l’aprovació de la proposta. Es pretén seguir el model de Noruega, amb igualtat de gènere i primant la voluntarietat per accedir al servei militar. Només una fracció dels joves aptes han de realitzar el servei militar i no existeix obligatorietat al respecte, sense penes ni prestacions alternatives. Si s’aprova definitivament es seleccionaran 4.000 nous reclutes d’entre els joves nascuts el 1999 i 2000, els quals acomplirien el seu servei l’any 2018. En una enquesta publicada el gener passat el 72% dels ciutadans suecs es mostrava a favor de reintroduir el servei militar i els 87% a favor de la igualtat de gènere en les seves obligacions.

1280px-militarovning_joint_challenge_i_ahus_hamn_sverige_20Fonts: foto de Johannes Jansson, The Wall Street Journal, The Local

Acord per desenvolupar un dron d’altes prestacions europeu

Ha començat l’estudi de definició per dissenyar un dron completament europeu, fruit de l’acord signat el maig passat entre Alemanya, França i Itàlia. Aquest projecte anomenat European MALE RPAS (Vehicle Aeri No Tripulat, de Gran Autonomia i Mitjana Altitud Europeu) cerca desenvolupar un dron d’altes prestacions capaç de rivalitzar amb l’MQ-9 Reaper estatunidenc. Els països europeus, tot i mantenir capacitats punteres en avions de combat, s’havien quedat enrere pel que fa a aeronaus no tripulades respecte a Israel o els Estats Units. Aquest disseny desenvoluparia missions ISTAR, de reconeixement i vigilància, amb possibilitat també d’emprar armades guiades. El contracte actual compta amb la col·laboració en parts iguals entre les companyies Airbus Defence (per part d’Alemanya), Dassault de França i la italiana Leonardo. Es preveu que la fase de disseny s’iniciï el 2018, amb el primer vol el 2023 i l’inici les entregues l’any 2025.

female_airbusds-3Fonts: Imatge de l’European Defence Agency, nota de premsa d’Airbus/Dassault/Leonardo, Flight Global

Les forces armades de França seleccionen un nou fusell

Aquest setembre s’ha oficialitzat l’elecció del fusell HK416 com la nova arma de servei per a les forces armades franceses. Es tracta d’un fusell d’assalt de calibre 5,56 x 45 mm, basat en l’AR-15 dels Estats Units però amb recàrrega accionada per gas (fent-lo més fiable). Aquest disseny de l’empresa alemanya Heckler & Koch substituirà al FAMAS, fusell tipus bullpup de producció francesa, fusell de servei fins ara. S’abandona doncs la producció nacional i s’opta pel disseny alemany com ja ho han fet les forces armades de Noruega i diverses unitats militars d’arreu del món. El contracte inclou producció de 102.000 fusells, a entregar entre 2017 i 2019, així com quasi 11.000 llançagranades HK269 (es poden acoblar al fusell), accessoris, munició, suport logístic i entrenament durant 15 anys. Denominat HK416F es tracta de la versió HK416A5, amb millores en l’ergonomia i l’ús amb silenciador. S’obtindrà en dues versions: l’estàndard HK416F amb un canó de 368 mm (14,5″) de longitud i la carrabina HK416F-C amb un canó curt de 279 mm (11″).

HK416F

Fonts: Imatge i nota de premsa de Heckler & Koch, IHS Jane’s

Contractes per l’adquisició de nous avions de combat

Durant la segona quinzena de setembre s’han anunciat acords per a la venda de nous avions de combat a diversos països. El primer anunci, el 23 de setembre, és la signatura de l’acord entre França i la Índia per a la venda de 36 avions de combat Dassault Rafale i un extens paquet de suport logístic, entrenament i armament (que subministraria MBDA). El cost total ascendiria a 7.900 milions d’€ dels quals un 50% es compensarien amb un paquet d’offsets per a la indústria aeronàutica índia: programes I+D, producció de components, etc. Aquesta negociació s’ha allargat més de 4 anys i l’Índia ha abandonat el pla inicial que pretenia produir els avions localment. L’entrega dels 36 Rafale es realitzarà entre el 2019 i el 2022.

Per altra banda, el govern dels Estats Units ha fet públiques les peticions de diversos països àrabs per comparar-los avions de combat . Ara aquestes vendes seran estudiades, i eventualment aprovades, pel senat estatunidenc. Segons aquests documents Qatar adquiriria 36 Boeing F-15E Strike Eagles, Kuwait 28 Boeing F/A-18 E/F Super Hornets, ambdós amb opcions per augmentar-ne el nombre fins a 72 i 40 respectivament. Un cas particular és el de Bahrain, el qual hauria sol·licitat la compra de 19 Lockheed Martin F-16 i la modernització de diversos aparells d’aquest model que ja té en servei actualment. El govern demòcrata d’Obama condiciona l’aprovació de la venda a la millora del respecte als drets humans i als partits democràtics opositors del país. Aquestes comandes són de gran importància per Boeing i Lockheed Martin ja que els permetrien mantenir obertes les línies de producció d’aquests avions de combat.

1024px-thumbnailFonts: Flight Global, AIN Online, Bloomberg

Comparteix:
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Email this to someone

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

nineteen − 1 =