T-50: avió d’entrenament avançat

KAI T-50 l’entrenador jet coreà

El T-50 és un avió d’entrenament avançat dissenyat per KAI (Korean Air Industries) de Corea del Sud. És un avió a reacció biplaça i amb un sol motor i capaç de vol supersònic. El seu desenvolupament ha estat finançat en bona part pel govern coreà amb la intenció de substituir diversos dissenys obsolets així com per estimular el seu sector aeronàutic. A més de la versió d’entrenament T-50 han desenvolupat variants més avançades com la TA-50 i F-50, amb capacitat de combat millorada gràcies a l’augment de sensors com un radar multi-funció i  armament: canó automàtic de calibre 20 mm i fins a 7 suports. Precisament aquestes versions han estat exportades a l’Iraq, Filipines, Indonèsia i Tailàndia. Les capacitats avançades de l’aeronau l’han convertit en un avió polivalent d’entrenament / atac atractiu per a aquests països.(1)(2)

El desenvolupament del T-50 es va realitzar entre els anys 1997 i 2001, volant per primer cop el 2002 i entrant en servei amb les forces aèries de Corea del Sud l’any 2005. Tot i comptar amb nombrosos components locals el disseny es va realitzar amb l’assessorament i tecnologia d’empreses dels Estats Units. La col·laboració de Lockheed Martin s’evidencia en la semblança amb el conegut caça F-16 Fighting Falcon, compartint-ne la configuració aerodinàmica general i part dels components.(3) Per a la propulsió van seleccionar el motor de reacció General Electric F404, el mateix que propulsa els Boeing F/A-18, equipat amb FADEC, postcremador i un impuls màxim de quasi 80 kN.(4) Això li confereix unes prestacions notables per a un avió d’entrenament: velocitat supersònica de fins a 1,5 Mach i capacitats de maniobres amb límits -3/+8 g, la càrrega màxima d’armament és de 4.500 kg.(2)

product_0101

Infografia amb característiques i components del T-50. Imatge: KAI

Programa T-X, selecció del nou entrenador avançat

L’èxit més recent és la selecció per competir al programa T-X, el qual seleccionarà el nou avió d’entrenament avançat per a l’USAF (Força Aèria dels Estats Units). Així el gegant aeronàutic Lockheed Martin ha optat per proposar el T-50 coreà en comptes d’un disseny propi partint de zero. La denominació comercial és Lockheed Martin T-50A i la producció seria als Estats Units, tot i que en part amb components fets a Corea del Sud.(5) Motius per aquesta selecció són la maduresa del disseny, en servei ja en 5 forces aèries, les seves bones prestacions (que acompleixen els requisits del concurs) i la possibilitat de produir-lo a curt termini.(1) Les modificacions que es proposen al T-50 coreà són la capacitat de abastament en vol, la cabina de 5a generació (amb pantalles de gran format) i millores en el sistema d’entrenament / simulació.(5) De fet serà el primer model proposat pel concurs que entrarà en la fase d’avaluació. Dos aparells T-50A ja són als Estats Units per iniciar  iniciaran les proves de vol properament.(6)

T-38 Talon, en servei a  l’USAF des de 1961. Foto: Alan Wilson CC-BY-2.0

El programa T-X pretén dotar d’avions i sistemes d’entrenament per entrenar als futurs pilots de la USAF requerint fins a 350 avions. Es tracta d’un dels contractes més importants de l’aviació militar dels propers anys, amb un cost projectat entorn als 10.000 milions de dòlars.(7) Aquest preveu substituir als jets d’entrenament Northrop T-38 Talon que van ser introduïts el 1961 i es troben al final d’una llarga vida operativa.(8) Es cerca un model nou molt més prestacional i modern, capaç d’entrenar per a avions de combat de 5a generació com l’F-35 JSF i l’F-22. Per això demanen unes prestacions avançades: capacitat per a fer un gir sostingut a 6,5 g, cabina capaç d’emular un caça de 5a generació, compatibilitat amb visió nocturna, capacitat d’abastament en vol, etc. Seguint la tendència creixent en l’ús de simuladors el guanyador del concurs també haurà de proveir simuladors de vol complets, tot el programa de formació i recursos d’aprenentatge i suport necessaris.(9)

t50a_lockheed_presentacioT-50A en la cerimònia de presentació del model. Foto: Lockheed Martin

Alternatives: Raytheon, Boeing i Northrop

Lògicament el programa T-X ha despertat un gran interès a la indústria aeronàutica dels Estats Units, on les seves principals companyies han cercat aliances (amb firmes estrangeres, d’aviònica, simulació, etc.) per a competir-hi. A part de Lockheed Martin hi participaran Boeing, Northtrop i Raytheon. Com hem comentat Lockheed Martin produiria sota llicència una versió del coreà KAI T-50. Raytheon ha optat per la mateixa estratègia, aliant-se amb la italiana Leonadro per oferir una versió del seu entrenador avançat Master M-346 amb el nom de T-100. En aquesta proposta el simulador i sistema d’entrenament seria subministrat per CAE.(10) L’M-346 ja és operatiu a Itàlia i Israel i properament entrarà en servei a Polònia i Singapur. Curiosament aquest disseny és fruit d’una col·laboració amb l’empresa russa Iàkovlev d’aquí la seva semblança amb el Yak-130 rus.(11)
M-346 Master de les forces aèries d'Itàlia. Foto de Gian Marco Anzellotti. CC-BY-2.0

M-346 Master de les forces aèries d’Itàlia. Foto: Gian Marco Anzellotti CC-BY-2.0

Per contra Boeing i Northrop han optat per dissenys completament nous els quals han estat revelats recentment. Així Boeing s’ha aliat amb la sueca Saab per a desenvolupar el BTX, presentat públicament just aquest 13 de setembre. Com amb components i conceptes de disseny tant de l’F/A-18 (doble estabilitzador vertical, LERX) com del JAS Gripen (facilitat de manteniment, propulsió monomotor F-404 [el mateix motor que el T-50]). Boeing aposta fort per aquest disseny ja que pot ser la seva única oportunitat per mantenir-se al mercat de reactors ràpids, amb l’F-15 i F/A-18 al final de la seva producció.(12) Finalment, Norhtrop col·laborarà amb BAE (British Aerospace) en un nou disseny després de descartar el BAE Hawk per no assolir les prestacions de vol requerides pel program T-X. Per ara tan sols s’ha vist una fotografia no oficial del “Model 400”, que mostra un disseny molt semblant al del T-38 Talon però amb propulsió monomotor i fuselatge fabricat amb materials compostos.(13)
tx_rollout2_960

Boeing T-X, presentat el 17 de setembre. Foto: Boeing

A la segona part de l’article “Entrenador avançat o avió de combat?” tractem els altres  usos dels jets d’entrenament i també discutirem la seva necessitat i possibles configuracions per equipar les Forces de Defensa de Catalunya.

Fonts:

1) Korea Aerospace Industries, T-50 Family
2) Military Today: KAI T-50 Golden Eagle
3) Airforce-Technology.com: T-50 Golden Eagle, South Korea
4) General Electric Aviation: The F404 Engine
Comparteix:
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Email this to someone

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

three × 2 =