Transport blindat Survivor R

El Survivor R és un vehicle blindat amb propulsió 4×4 de la companyia alemanya Rheinmetall que al seu torn es basa en un disseny de l’austríaca Achleitner. És un vehicle de tipus MRAP, acrònim de Mine-Resistant Ambush Protected, és a dir amb blindatge antibales i disseny que protegeix als seus ocupants en cas d’explosió d’una mina o explosiu. Aquesta denominació fou ideada per l’exèrcit dels Estats Units a partir del 2004 proveint múltiples dissenys pel seu ús a Afganistan i Iraq. Tot i que anteriorment havien existit vehicles semblants va ser l’ús en aquests conflictes que els va popularitzar i fomentat l’evolució. De fet múltiples països van adquirir vehicles d’aquesta tipologia per protegir les seves tropes davant el gran ús d’explosius improvisats.

Tot i no tenir nivells de protecció suficients per a unitats en la línia de foc aquests vehicles ofereixen una protecció molt major als tradicionals tot-terrenys i camions militars. Fins i tot ofereixen major protecció contra mines i explosius que transports blindats de personal molt emprats com com l’M113. Això es deu a la major alçada lliure sobre el terra i als dissenys de carrosseria configurats en V. Aquests faciliten l’evacuació de l’energia en cas d’explosió, disminuint els danys als seus tripulants. Aquest vehicles són adequats per a tasques de patrulla, transport de tropes, reconeixement, ambulància, vehicle de comandament, etc. Tot i això, el seu elevat perfil, mobilitat limitada i blindatge escàs contra projectils d’alt calibre o granades propulsades per coet no els fa recomanables pel seu ús en primera línia de combat.

Retornant al Survivor R aquest nou disseny cerca un compromís entre protecció, mobilitat i capacitat de càrrega. Una de les virtuts principals del disseny és emprar el xassís i tren de rodatge d’un camió civil MAN TGM 18 350 tot-terreny. Aquests camions s’empren pel transport lleuger en exèrcits de diversos països, però també en construcció, com a camions de bombers, etc. Això simplifica la seva fabricació i abarateix els costos d’adquisició i manteniment, ja que es poden emprar recanvis de l’estesa xarxa postvenda civil facilitant enormement la logística.

El disseny compta amb un volum intern i capacitat de càrrega elevats en relació vehicles MRAP semblants. Així pot transport fins a 4.100 kg de càrrega i la la seva mida continguda en permet el transport en avions tàctics com el C-130 Hercules. El blindatge, segons l’estàndard de la OTAN STANAG 4569, és de nivell 1 pel compartiment del motor i nivell 3 pel compartiment de la tripulació / passatgers. Això és protecció contra munició convencional de fusell i metralladora (5,56 – 7,62 mm) per a tot el vehicle i protecció reforçada contra projectils perforants (com els de franctirador) pels passatgers. Per altra banda s’ofereix una protecció contra explosius de nivell 4a, que permetria salvar els passatgers amb una càrrega explosiva de fins a 10 kg que s’activés sota una roda del vehicle. Per tant ofereix protecció contra les armes de foc habituals en la infanteria, així com una protecció molt elevada contra mines i explosius.

Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV) ha presentat diverses versions del Survivor-R: reconeixement, patrulla, transport de tropes, transport “pick-up”, vehicle de comandament, ambulància, etc. La primera versió que es presentà era de reconeixement NBQ (Nuclear, Químic, Biològic) per localitzar aquest perills i senyalitzar-los. L’any passat es va presentar la versió de comandament, amb 4 tripulants i consoles i comunicacions per a la gestió de combat. La versió amb cabina de doble porta posterior pot servir com a transport de 8 soldats equipats (més els 2 tripulants: conductor i comandant) o com a ambulància amb fins a 4 lliteres. També seria possible emprar el vehicle com a plataformes d’armes, per exemple amb el sistema MPCV de MBDA amb 4 míssils antiaeris o antitancs a més d’una metralladora pesada.

El vehicle s’ha mostrat armat amb una estació remota de combat (RWS) Protector, de la companyia noruega Konsberg, que pot muntar diverses metralladores, llançadors de granades i armes no letals. També equipaven el sistema de protecció ROSY (Rapid Obscurant System Land) amb llançagranades de fum multi-espectre (visible, infraroig, làser…) per camuflar el vehicle en cas d’atac. Les granades de calibre 40 mm s’agrupen en llançadors modulars de 5 trets, en configuracions d’1 a 3 mòduls. És un sistema de la mateixa companyia Rheinmetall i fou seleccionat per equipar l’exèrcit alemany.

Però tindria sentit un vehicle com aquest per a les Forces de Defensa de Catalunya? El cert és que la majoria d’exèrcits estan augmentant el nivells de protecció tant dels seus soldats com vehicles. La Societat d’Estudis Militars proposa l’ús de vehicles de transport blindats per equipar les unitats d’infanteria lleugera (aerotransportada, fusellers marins i de muntanya). En articles anteriors, com la proposta de brigada de baix cost, també hem defensat l’ús d’aquest tipus de vehicles en múltiples usos. Per exemple optant per una flota combinada de vehicles blindats (de patrulla, reconeixement, ambulància, etc.) i camions convencionals (logística, combustible, plataforma d’armes, etc.) que compartissin la mateix plataforma motor.

Des de Defensa.Cat no advoquem per aquest model o companyia en concret, però sí creiem que és un bon exemple i que té característiques interessants. Qualsevol selecció de nou equipament per a les Forces de Defensa de Catalunya s’haurà de fer per part d’experts i amb un procés escrupolós de concurs públic. Caldrà també buscar sinergies amb empreses catalanes ja sigui en el disseny, producció i manteniments d’aquests, per tal de fomentar l’economia del país. En el cas concret d’un vehicle d’aquesta tipologia seria senzill obtenir contrapartides en el subministrament de components a l’empresa matriu. També es podria valorar la producció local aprofitant l’expertesa i treballadors qualificats en el sector automobilístic al nostre país.

Característiques tècniques:

Mides: Longitud 6,5 m / Amplada: 2,5 m / Alçada: 2,7 m
Pes màxim: 15 tones
Càrrega: 4,1 tones
Capacitat: 2 tripulants i un màxim de 8 soldats
Motorització: motor turbodièsel de 6 cilindres i 6,9 L de cubicatge. Amb 242 kW (330 cv) i par de 1.250 Nm (normativa EURO 3 estàndard, EURO 5 com a opció) amb caixa de canvis automatitzada de 12 marxes MAN 12 AS 1210 Tipmatic amb caixa de transferència de 2 velocitats MAN G 103.
Rodes: 365/85R 20 Michelin XZL amb cobertes interior runflat Hutchinson
Mobilitat: capacitat de superar pendents longitudinals del 60% i laterals del 30% / profunditat de gual: 1,2 m
Velocitat màxima: 100 km/h
Autonomia: 1.000 km (en carretera)

Fonts:

Comparteix:
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Email this to someone

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

seven + 20 =