Espanya comprarà 4 MQ-9 Reaper

El departament d’estat dels Estats Units d’Amèrica ha aprovat la possible venda de 4 vehicles aeris no tripulats MQ-9 Reaper a les forces armades d’Espanya. Es tracta d’aeronaus no tripulades tipus MALE (Medium Altitude Long Endurance) capaç d’operar en missions de gran durada (entorn a les 24 h) i a altitud mitjana (de 3.000 a 9.000 m). El cost total de l’adquisició seria de 216 milions d’€, dels quals els pressupostos de defensa presentats pel 2016 n’inclouen una partida de 25 milions d’€. Aquest document indicia que el disseny guanyador és l’estatunidenc de General Atomics, que s’ha seleccionat per sobre de l’israelià IAI Heron TP (que es presentava en aliança amb l’espanyola Indra). Un factor que pot haver influït amb la decisió en la interoperabilitat amb els països aliats ja que és operat, a més dels Estats Units, per països de la Unió Europea com França (16) , Regne Unit (10), Itàlia (6) i Holanda (4 en comanda).

La compra autoritzada inclou diversos recanvis, suport tècnic i entrenament i ascendeix a un total de 243 milions de dòlars (216 milions d’€). D’aquests uns 80 milions de dòlars correspondrien als costos d’adquisició, mentre que els 163 restants a la resta de conceptes incloent el suport tècnic durant 2 anys. Cal tenir en compte que en els sistemes militars, la majoria de casos els costos de manteniment i ús al llarg de la vida útil són molt majors que els costos d’adquisició. Per això en l’adquisició d’aquests cal analitzar en detall els costos d’operació, contractes de manteniment, etc. més enllà del simple cost d’adquisició. Així mateix en el cas de vehicles no és tan senzill com dividir el cost total entre el nombre d’unitats. Per exemple, la compra d’un sistema d’artilleria pot incloure el manteniment i la munició augmentat molt el suposat cost “per unitat”. Segons s’especifica s’adquiririen els següents equips de defensa:

  • 4 aeronaus tripulades remotament MQ-9 Block 5.
  • 20 unitats de guiatge GPS/inercial (EGI), 3 per a cada aeronau i 8 de recanvi.
  • 2 estacions mòbils de control (MGCS)
  • 5 sistemes de senyalització d’objectiu multi-espectral (MTS-B), 1 per aeronau i 1 recanvi.
  • 5 radars d’apertura sintètica Lynx AN/APY-8, 1 per aeronau i 1 recanvi.

Els MQ-9 Reaper suposaran un gran salt endavant en capacitats de reconeixement amb vehicles no tripulats de les forces de defensa espanyoles. Fins ara l’exèrcit havia operat al diminut RQ-11 Raven i el més pesant disseny israelià IAI Searcher II (aquest amb 68 kg de càrrega útil si ho comparem amb els 1.700 kg del Reaper). Per la seva banda l’armada ha començat a operar amb els Boeing Insitu ScanEagle. S’ha planificat que els MQ-9 s’utilitzaran de forma conjunta entre els diferents serveis, proporcionant una capacitat de reconeixement aeri amb una gran capacitat de permanència. Per ara s’ha descartat armar a cap d’aquests aparells, tot i que en mantenen la capacitat.

L’avió tripulat remotament és propulsat per un sol motor turboeix Hoynewell TPE331, versions dels quals equipen als bimotors de transport CASA C-212 Aviocar operats per l’Exèrcit de l’Aire actualment. Tot i comptar amb un sol motor la configuració d’ala recta i la càrrega típica de les missions permeten una gran autonomia. Això és especialment útil per a recopilar informació i mantenir-se en vol durant llargues missions (14 h a plena càrrega, més de 24h amb una càrrega menor). Segons s’especifica a l’autorització de compra les forces aèries espanyoles pretenen emprar-los en missions de seguretat nacional, manteniment de la pau i antiterroristes entre d’altres. Així es pretén emprar-lo tan a les missions a l’estranger com en l’espai aeri espanyol, per la qual cosa caldrà certificar l’aparell, com pretenen altres operadors europeus.

MQ-9_Reaper_dimensioned_sketch

Especificacions MQ-9 Reaper
Tripulació0 a bord, 2 a l'estació de control (1 pilot i 1 operador de sensors)
Longitud11 m
Envergadura20,1 m
Altura3,81 m
Pes en buit2.223 kg
Pes màxim4.760 kg
Capacitat de combustible1.800 kg
Càrrega útil1.700 kg
Planta motriu1 turboeix Honeywell TPE 331-10
Detalls del motor671 kW de potència (900 cv) amb control digital i hèlix tripala
Velocitat màxima260 nusos (482 km/h)
Velocitat de creuer169 nusos (313 km/h)
Abast1.852 km
Autonomia14 hores a plena càrrega, més de 24 h amb menys
Sostre de vol50.000 peus (15.240 m)
Alçada operacional25.000 peus (7.620 m)
Armament4 punts forts alars, habitualment amb 4 míssils AGM-114 Hellfire (2x2) i 2 bombes guiades per làser GBU-12 Paveway II

L’MQ-9 Reaper va ser introduït el 2007 i és una evolució de l’anterior MQ-1 Predator (operatiu des del 1995). Manté la mateixa configuració general però incorpora un motor de molta més potència (passant d’un motor de gasolina a un turboeix) i amb fuselatge i envergadura allargats. Això permet una capacitat de càrrega molt major així com el triple de velocitat màxima. La versió que adquirirà l’estat espanyola és la Block 5, variant avançada introduïda el 2012 que compta amb diverses millores com major potència elèctrica generada (per a sensors amb major consum), comunicacions millorades, aterratge automàtic, sistemes de gestió de sensors i armes millorats així com diverses modificacions per fer-lo  més fiable.

A Catalunya disposem d’universitats, empreses i professionals destacats en enginyeria, aeronàutica i robòtica. Com a tal seria profitós generar projectes de RPAS o drones per a ser utilitzats per les forces de defensa i d’emergències. Seria un dels àmbits on es podrien produir més sinergies degut a la base tecnològica existent i a la menor complexitat de fabricació en relació a avions de combat, míssils guiats o altres tecnologies militars. No obstant això molt probablement estaríem parlant de vehicles tàctics, amb menors capacitats que les de l’MQ-9 Reaper. Per equipar-nos amb aeronaus semblants caldria participar del programa europeu RPAS, centrat en aeronaus no tripulades i que està dissenyat una nova nova generació tipus MALE per entrar en servei a partir de 2020. Diversos països europeus hi han invertit i declaren que l’adquisició de l’MQ-9 Reaper és una mesura provisional fins a la introducció del nou disseny.

Fonts: