Patrullers d’altura

Un patruller d’altura, conegut també per l’acrònim en anglès OPV (Offshore Patrol Vessel), és un vaixell destinat a missions de patrulla distants de la costa. És una categoria en expansió en els darrers anys, ja que ofereixen un cost d’adquisició i manteniment relativament baixos. No obstant això són vaixells molt útils per a les missions “no de guerra” que realitzen les forces navals: lluita contra la pirateria, el tràfic de persones i d’estupefaents, rescat marítim, recerca oceanogràfica, entrenament i presència internacional, etc.  Algunes d’aquestes tasques les realitzen forces policials o de guardacostes (a Espanya existeix el servei marítim de la Guàrdia Civil i Salvament Marítim). A Defensa.Cat defensem que la majoria d’aquestes tasques les hauria d’assumir la Marina Catalana.

Des del final de la Guerra Freda s’ha passat de dissenys amb una clara vocació ofensiva (amb elevada velocitat i míssils antivaixell) a dissenys de major desplaçament, amb espais polivalents i coberta de vol a canvi de reduir l’armament i la velocitat. En els darrers dissenys és habitual trobar una velocitat màxima de 20-25 nusos, coberta i hangar per a helicòpters o vehicles aeris no tripulats, llanxes pneumàtiques i un armament format per canons automàtics i metralladores.

Amb eslores entorn als 80-110 m i desplaçaments de 1.400 a més de 3.500 tones els nous patrullers d’altura han assolit la mida d’una corbeta. Tot i això compten amb uns sistemes d’armament i sensors més bàsics, amb nul·les o escasses capacitats antiaèria i antisubmarina. A més sovint es construeixen emprant estàndards comercials en comptes de militars, oferint menor protecció i resiliència als danys en combat. Això també permet unes tripulacions menys nombroses i uns costos de manteniment molt menors.

Un aspecte innovador són els espais polivalents amb capacitat per acomodar contenidors per a missions específiques. Aquests solen ser contenidors intermodals de 20 peus com els utilitzats per al transport de mercaderies però especialment preparats per a diverses missions: suport a submarinistes, habitacles per emergències humanitàries, desactivació de mines submarines, etc. Això suposa un disseny veritablement polivalent, evitant la necessitat de vaixells específics i reduint els costos d’adquisició i manteniment de la flota.

El document sobre dimensionament de la Força Naval de Catalunya remarca la necessitat de crear des del primer moment un comandament de patrulla. En primer lloc realitza un anàlisi estratègic on destaca la importància del control de les aigües territorials i la zona econòmica exclusiva (EEZ 200 milles des de la costa) per a garantir el trànsit marítim, clau per a la nostra economia.  Aquesta anàlisi, publicada inicialment per la sectorial de defensa de l’ANC, va iniciar les propostes per a unes Forces de Defensa de Catalunya que continuen des del Centre d’Estudis Militars.

En concret recomanen adquirir de 3 a 4 patrulleres d’altura i 2 a 3 litorals per a cobrir la missions de patrulla i iniciar l’activitat de la marina catalana. El document anomena com a exemple per a patrullers d’altura la  classe Adroit, un disseny francès de l’empresa DCNS i actualment és comercialitzat per l’empresa Kership. Tot i ser una opció avançada és un dels dissenys recents més lleugers i amb menys modularitat. Això li confereix un menor cost d’adquisició i operació, sense dubte avantatges, però també en limita la flexibilitat operativa. En els darrers anys s’han desenvolupat missions internacionals que han requerit de les unitats de les forces navals en missions no de guerra: lluita contra el pirateig a Somàlia (operació Atalanta), lluita contra el tràfic de persones (sovint amb accions de rescat marítim), auxili en casos de desastre natural, etc. En aquests casos són factors importants la capacitat per allotjar refugiats, el possible transport d’equipament específic per a la missió en contenidors, etc. Així doncs considerem desitjable que els OPV de la marina catalana disposin d’una coberta o hangar multi-usos, amb capacitat per a contenidors de missió, grua per a moure equipament, etc. Això les faria més polivalents i útils per a missions internacionals, per començar l’entrenament de les tripulacions i la col·laboració amb els nostres aliats fins a comptar amb unitats amb majors capacitats com ara corbetes.

Com a exemple d’aquests nou dissenys i per proximitat evidents volem analitzar breument els nous patrullers BAM (Buques de Acción Marítima) o classe Meteoro de l’Armada espanyola. Actualment n’hi ha 4 en servei i 2 més en construcció, i també s’han dissenyat versions especialitzades com les de suport a busseig o les de recerca oceanogràfica. Són OPV de tonatge i mides considerables (uns 94 x 14 m, i 2.700 tones de desplaçament) així com un preu de més de 160 milions d’€ per unitat. Compten amb un armament més d’un canó ràpid OTO Melara de calibre 76,2 mm i 2 canons automàtics de calibre 25 mm en estacions remotes de combat, a més de llançadors de contramesures. També disposen d’un hangar capaç d’operar amb un helicòpter NH90 d’11 tones i espai multi-usos sota la coberta de vol i a popa amb capacitat per a 3 contenidors de missió i grua.

Des Defensa.Cat considerem que en cas d’independència seria necessari un traspàs d’actius al nou estat català, incloent la part proporcional d’equipament de les forces armades. L’escenari polític advers fa dubtar d’aquesta possibilitat, però en cas de d’independència hi haurà interès per part del govern espanyol en què Catalunya assumeixi la part proporcional del deute i com a tal hauríem d’exigir la part proporcional dels actius ja finançats. En el cas de la força naval, tot rebutjant navilis massa costosos i complexos com les fragates i submarins, es podria garantir el traspàs de patrullers. Constituint el nucli bàsic amb el qual començar l’activitat i entrenament de la Marina Catalana. Tot i això és molt possible que per raons estratègiques el govern espanyol es negués al traspàs d’armes o sistemes avançats com el de gestió de combat SCOMBA que equipen els OPV Meteoro. Així mateix podria suposar dificultats per al seu manteniment degut a la dependència d’empreses amb forta dependència del govern espanyol.

Creieu factible el traspàs d’actius de les Forces Armades d’Espanya a Catalunya? Quins OPV existents creieu que s’ajustarien millor a les les necessitats estratègiques de Catalunya? En cas d’optar per a construccions de nou i com exemple avançat i polivalent des de Defensa.Cat proposem com a exemple el disseny holandès DAMEN OPV 1800, recentment renovat amb un buc revisat i majors espais polivalents. A la següent taula podem apreciar les especificacions de diversos dissenys d’OPV:

 AdroitMeteoroProtector OPVDAMEN OPV 1800Holland
Eslora x mànega x calat87,0 x 11,0 x 3,3 m93,9 x 14,2 x 4,2 m85,0 x 14,0 x 3,6 m85,0 x 13,7 x 4,0 m 108,4 x 16,0 x 4,6 m
Desplaçament1.450 tones2.670 tones1.900 tones1.800 tones3.750 tones
Velocitat màxima21 nusos20,5 nusos22 nusos25 nusos21,5 nusos
Autonomia8.000 milles nàutiques @ 12 nusos, 30 dies de provisions3.500 milles nàutiques @ 15 nusos, 35 dies6.000 milles nàutiques @ 15 nusos, 21 dies5.000 milles nàutiques @ 12 nusos, 30 dies5.000 milles nàutiques @ 15 nusos, 21 dies
Tripulació i acomodació extra30 + 2946 + 3049 + 3060 + 3654 + 40
Coberta de volSí, poden operar helicòpters d'11 tonesSí,poden operar helicòpters d'11 tonesSí, per a helicòpters de fins a 7 tonesSí,poden operar helicòpters d'11 tonesSí,poden operar helicòpters d'11 tones
HangarSí, capacitat per a helicòpters mitjans de 5 tSí, capacitat per a helicòpters 11 tonesSí, per a helicòpters mitjans de 7 tonesSí, capacitat per a helicòpters 11 tonesSí, capacitat per a helicòpters 11 tones
Llanxes2 x 9 m, 2 rampes2 x 7 m2 x 7,7 m2 x 9 m, 1 rampa3 x 7 m, 1 rampa
Armament principal1 canó automàtic de calibre 20 mm1 canó OTO Melara de calibre 76,2 mm1 canó automàtic de calibre 25 mm1 canó OTO Melara de calibre 76,2 mm1 canó OTO Melara de calibre 76,2 mm
Armament secundari2 metralladores de calibre 12,7 mm2 estacions d'armes amb canó automàtic de calibre 25 mm2 metralladores de calibre 12,7 mm2 estacions d'armes amb canó automàtic de calibre 30 mm2 estacions d'armes amb canó automàtic de calibre 30 mm
Capacitat de contenidors02332
DestacatLleuger i econòmicPropulsió elèctricaBuc reforçat per navegar en aigües polarsBuc "Sea Axe" major velocitat i estabilitatRadars i sensors d'alt rendiment

Fonts:

A més dels enllaços del text hem utilitzat les següents fonts: